OUDE MOTOREN EN HET INGIETEN VAN LAGERS
Bij zeer oude motoren zien we dat er geen lagerschalen zijn gemonteerd, maar dat het lagermateriaal direct in het motorblok of de drijfstang is gegoten. Dus als er een lagerschade of een overmatige slijtage optreedt, zal dit materiaal opnieuw moeten worden ingegoten en bewerkt. Als eerste moet het oude materiaal worden verwijderd, waarna er mallen worden gemaakt die aansluiten op de drijfstang of het motorblok zodat het lagermateriaal niet weglekt. Na het maken van deze mallen worden deze gemonteerd (drijfstangen worden in een steun geplaatst). De delen waar het lagermateriaal moet hechten worden zorgvuldig vertint. Daarna wordt het vloeibare materiaal (vloeibaar door verhitting) ingegoten, dit is een zeer nauwkeurig werk omdat het materiaal homogeen moet zijn. Als de werkstukken zijn afgekoeld worden deze nabewerkt op speciale machines voor een juiste maatvoering. Verder worden de lagers voorzien van originele gaten, smeerkamers, sleuven en dergelijke.